♥ En Annan Del Av Verkligheten ♥

Direktlänk till inlägg 13 juni 2011

Info & min egen historia om Endometrios.

Av Isabella Gonzalez - 13 juni 2011 00:01

För er som inte riktigt förstått vad det är jag egentligen går igenom så ska jag nu berätta med lite hjälp av information jag snappat upp men också ska jag berätta min egen historia. Som med allt annat är vi alla människor olika, och det finns kvinnor med Endometrios som inte ens har några symtom, och som upptäcker sjukdomen när dom försöker få barn och det inte går.


Endometrios är en kronisk och gåtfull sjukdom som för det mesta påverkar kvinnor i fertil ålder. Namnet kommer ifrån ordet "endometrium", vilket är vävnad på insidan av livmodern som bygger upp och 'blöder loss' mensen i varje cykel. När man har endometrios så hittar man endometrium utanför livmodern i andra delar av kroppen. Där utvecklar sig sedan endometrial vävnad till cystor, blåsor, utväxter eller ärr. Dessa utväxter kan göra hemskt ont, förorsaka infertilitet och andra problem.

Vem som helst kan räkna ut att till skillnad från inne i livmodern så finns det inget sätt för endometrioshärdarnas blod att lämna kroppen. Resultatet är interna blödningar, inflammationer och slutligen ärrbildning runt härdarna. Andra komplikationer kan bli sprickningar av endo-härdarna, som kan sprida endon vidare i kroppen, tarmblödningar (om de sitter där), urinproblem (om de sitter där) och många fler. Symtomen förvärras med tiden, men de flesta har en cykel av att endon "lägger sig" för att sedan dyka upp igen flera år senare.


När jag var 15 år började jag bli allvarligt sjuk. Jag hade jämt ont i magen, så pass mycket att jag fick ligga i fosterställning och inte kunde röra mig. Att stå på benen var det inget snack om - det var för smärtsamt, vid dessa anfall. Jag började gå på läkarbesök, där dom tryckte på min mage och tog lite prover. Aldrig hittade dom någonting. När jag var 16 år var jag hemma själv med min pojkvän. Pappa var enda till Halmstad, när jag plötsligt får så ont i magen så jag skriker av smärta. Jag började svettas och till slut kräkas av smärta. Min dåvarande pojkvän fick ringa ambulansen och jag skickades till Helsingborgs lasarett. Efter många timmar där säger dom till mig att jag ska på en gyn undersökning, och hittar dom ingenting där blir det röntgen i magen. Kördes iväg till gyn avdelningen där dom gjorde ett vaginalt ultraljud på mig. Gynekologen hittade en cysta och där var hela orsaken till mina problem sa han. Det trodde vi ju på och efter det fick jag gå på kontroller på ungdomsmottagningen. Cystorna kom och gick som dom själv ville och mina problem med magen blev inte bättre. Till slut började menstrationen krångla och allt gick nedåt. 18 år gammal blev jag återigen allvarligt sjuk. Efter en natt på sjukhuset där dom såg att blodvärdet var kasst och trodde det var blindtarmen, bad dom mig ringa gyn. En månad senare kom jag till en gynekolog på ungdomsmottagningen, som var ny där. Han undersökte mig och han pratade med mig, vi gick igenom ALLT. Där fick jag min diagnos Endometrios.

Där var förklaringen till precis allt och ja, anfallen i magen har inte varit samma sen jag började med behandling, som gynekologen satte mig på redan dagen efter jag fått diagnosen. För mig gör denna sjukdomen ont, jag har verkligen lidit och ibland velat ge upp. Men jag hade ändå tur i oturen. Det är vanligt att ha endometrios i min ålder, men det är ovanligt att VETA att man har det. Många kvinnor får sin diagnos efter 10 år.


Jag tycker att man borde ta upp denna sjukdomen mer på ungdomsmottagningar osv. Ingen av mina kompisar fattade vad jag snackade om när jag berättade om diagnosen. Vissa trodde att jag drev med dom till och med! Ändå är detta en så himla vanlig sjukdom. Men den e dömd att drabba äldre, när man i själva verket får det så pass ung egentligen. Jag ber till Gud att jag kommer att bli mamma en dag, att detta verkligen lönar sig. Hade man inte kunnat räddat många familjeliv om kvinnan fått veta detta i god tid? Hade hon då kunnat få sitt kärleksbarn?


 



 
 
Emma

Emma

13 juni 2011 19:34

Nämen hej!
Kom av en ren slump in på din blogg och såg att du skrivit om endometrios. Här e en hälsning från en endo-syster.

Ta hand om dig och kämpa på!
Kram från Emma

http://emmus84.bloggagratis.se

Isabella Gonzalez

13 juni 2011 23:43

Hej!
Tack så mycket. :)

Man känner sig ensam med den här sjukdomen, så bara kul när någon som verkligen vet hur det är skriver. :)

Detsamma!

Kram från Bella

 
Kitty

Kitty

22 juni 2011 07:45

Hej Isabella!
Du skrev att jag verkade vara en stark person, men när jag läser din blogg så verkar du vara en minst lika stark person!
Har aldrig hört talas om din sjukdom och tycker den verkar oerhört smärtsam och jobbig att ha.

Jag hoppas innerligt att du en dag kan få bli mamma och uppleva hur fantastiskt det är!

Kram.

http://bordermum.bloggplatsen.se

Isabella Gonzalez

28 juni 2011 00:43

Tack för dom fina orden. :)

Inte många som hört talas om min sjukdom tyvärr, och ändå är den vanlig bland kvinnor. Det är däremot inte vanligt att få diagnosen i min ålder. Brukar ta 10 år om inte mer att få den här diagnosen fastställd. :(
Jag hade nog bara ren tur att träffa rätt gynekolog!
Jag hoppas att man tar upp den här sjukdomen mer bland ungdomar osv, som man gör med så många andra sjukdomar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Isabella Gonzalez - 3 juli 2012 18:55

Hej allihopa! Jag hoppas ni haft en bra helg och att er vecka blir bra!:)   Själv har det inte alls varit bra, då jag har både magsmärtor och kraftig depression just nu. Därför har jag inte orkat vara så särskilt aktiv i bloggen min heller. :/ ...

Av Isabella Gonzalez - 21 juni 2012 16:18

Så vad har då hänt på senaste tiden? Min Endometrios har definitvt blivit värre. Jag gick ju på Provera när jag fick min diagnos. 6 månader och det gick faktiskt hyfsat bra. Sedan gick vi över till P-piller, för det sägs att det ska styra upp sjukd...

Av Isabella Gonzalez - 21 juni 2012 15:59

Jag har nu bestämt mig för att fortsätta blogga här. My showroom var ingenting för mig. Jag bloggar om min vardag, min sjukdom Endometrios och numera även min andra sjukdom Bipolär Syndrom. Vad kan jag göra på en modesida då? Nej jag får inte ut det ...

Av Isabella Gonzalez - 9 augusti 2011 03:36

Nu lägger jag ner den här bloggen. Men lägger inte ner bloggandet!   Besök mig på http://laabelle.myshowroom.se ...

Av Isabella Gonzalez - 7 augusti 2011 23:55

Fredag: Hela dagen bestod av att tvätta, städa och fixa, laga mat och sen göra vid sig. Tidig kväll kom Markus och vi åt min lyckade middag - kyckling, potatis och grönsaker i ugnen, med lite vin över osv. Och också vin att dricka. :) Lyssnade på m...

Ovido - Quiz & Flashcards